Συνδέεται η δυσκολία του παιδιού μου στην ανάγνωση με πιθανή αιτία δυσλεξίας;

Οι απορίες του Περπατούλη:
 
•Σε ποιους λόγους μπορεί να οφείλεται η δυσκολία που αντιμετωπίζει το παιδί μου στην ανάγνωση;

Ο μηχανισμός της ανάγνωσης είναι μια πολύπλοκη διαδικασία, κατά την οποία το παιδί καλείται να αναγνωρίζει και να αποκωδικοποιήσει λέξεις . Πολλά παιδιά κατά την σχολική ηλικία, παρουσιάζουν δυσκολία στην ανάγνωση και αυτό γιατί δεν μπορούν να διακρίνουν τη φωνολογική δομή της γλώσσας και να αναγνωρίσουν αυτόματα απλές λέξεις.

Το παιδί αναγνωρίζει και αποκωδικοποιεί αργά με αποτέλεσμα να έχει περιορισμένη ικανότητα να συγκρατήσει και να μεταδώσει το βασικό νόημα μιας πρότασης ή μιας παραγράφου. Σύμφωνα με έρευνες, η κληρονομικότητα είναι αυτή που ευθύνεται για το 60% περίπου των διαταραχών ανάγνωσης. Αυτό που πιθανόν κληρονομείται είναι τα ελλείμματα τα οποία αφορούν τον τρόπο λειτουργίας ορισμένων περιοχών του εγκεφάλου, που παρεμποδίζουν την επιτυχή ολοκλήρωση της διαδικασίας ανάγνωσης.

•Όταν ο γραπτός λόγος του παιδιού μου εξελίσσεται με καλύτερο ρυθμό από εκείνον της ανάγνωσης, πρέπει να ανησυχήσω;

Χρονολογικά και αναπτυξιακά , το παιδί αναπτύσσει πρώτα τη δεξιότητα της ανάγνωσης, όπου αρχίζει να αναγνωρίζει την αντιστοιχία γράμματος, ονόματος και παραγόμενου ήχου. Παρόλα αυτά, πάντα πρέπει να λαμβάνουμε σοβαρά υπόψιν μας σε τι ποσοστό παρεκκλίνει το παιδί από το φυσιολογική ανάπτυξη σε κάθε τομέα, για να προσδιορίσουμε εάν η ταχύτερη ανάπτυξη του γραπτού από τον προφορικό λόγο θα το επηρεάσει αρνητικά ή όχι.



•Αποτελεί αυτό το φαινόμενο μορφή δυσλεξίας;

Τα βασικά χαρακτηριστικά παιδιών με διαταραχή της ανάγνωσης είναι τα εξής:

 Διαβάζουν συλλαβιστά με «κομπιάσματα»
 Δυσκολεύονται στην ανάγνωση χειρόγραφου κειμένου
 Χάνουν τη σειρά στο κείμενο
 Αγνοούν τα σημεία στίξης
 Διαβάζουν αργά ακόμα και κείμενα στα οποία έχουν εξασκηθεί  
 Χαρακτηρίζονται από καθρεπτική ανάγνωση
 Προσθέτουν ή αφαιρούν φθόγγους ή συλλαβές από τις λέξεις κτλ.

Υπάρχουν πολλά κοινά σημεία ανάμεσα στη δυσλεξία και στη διαταραχή ανάγνωσης, των οποίων τη συχνότητα πρέπει να λάβουμε υπ’οψιν μας για να προσδιορίσουμε την ακριβή δυσκολία του παιδιού. Τόσο η δυσλεξία όσο και η διαταραχή της ανάγνωσης ανήκουν στις ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες, παρ ότι η μειωμένη ικανότητα στην ανάγνωση και την κατανόηση αποτελεί σύμπτωμα της δυσλεξίας.

•Με ποιο τρόπο μπορεί να βελτιωθεί, με δεδομένο ότι δεν μπορεί να γίνει αντιληπτό πολύ νωρίς ;

Η αποτελεσματική παρέμβαση επιτυγχάνεται με την παροχή εξειδικευμένης ενίσχυσης μέσα από οργανωμένα και ολοκληρωμένα προγράμματα που εφαρμόζονται από διεπιστημονική ομάδα, που εργάζεται τόσο με το παιδί όσο και με τους γονείς του, εάν θεωρηθεί απαραίτητο.
Για την ανάγνωση απαιτούνται:

Σταθερός προσανατολισμός
Καλή οπτική αντίληψη
Συγχρονισμός των κινήσεων χεριού-ματιού
Συγκέντρωση προσοχής

Αυτούς τους τομείς καλούνται τα μέλη της διεπιστημονικής ομάδας, λογοθεραπευτής, ειδικός παιδαγωγός, εργοθεραπευτής και παιδοψυχολόγος να βελτιώσουν.
 

Στον Περπατούλη απάντησε...

η κα Ζερβού Ελένη
Λογοθεραπεύτρια
Κατ’ οίκον συνεδρίες
6943818867
e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
website: facebook: https://www.facebook.com/Zervou.logotherapia
 

Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies ώστε να παρέχει στους χρήστες της την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης. Χρησιμοποιώντας την ιστοσελίδα μας συμφωνείτε με τη χρήση των εν λόγω cookies. Περισσότερα X

Ρωτήστε τον Περπατούλη...!

Newsletter