Το σύνδρομο Asperger. Πώς διαμορφώνεται η καθημερινότητα ενός παιδιού με αυτή την διαταραχή;

Οι απορίες του Περπατούλη:
 
•Τι είναι το σύνδρομο Asperger;

Το Σύνδρομο Asperger ανήκει στις Διαταραχές του Αυτιστικού φάσματος και είναι μια αναπτυξιακή διαταραχή που επηρεάζει τον τρόπο επικοινωνίας και τις σχέσεις ενός ατόμου με το περιβάλλον του. Αποτελεί, όπως και ο κλασσικός αυτισμός, μια «διαταραχή φάσματος» επειδή επηρεάζει τα άτομα με πολλούς διαφορετικούς
τρόπους και σε ποικίλο βαθμό. Ενώ υπάρχουν πολλές ομοιότητες ανάμεσα στο Σύνδρομο Asperger και τον κλασσικό αυτισμό, τα άτομα με Asperger έχουν λιγότερα προβλήματα με τη λεκτική επικοινωνία, έχουν συνήθως μέση ή και ανώτερη νοημοσύνη και είναι περισσότερο λειτουργικά και ανεξάρτητα .

•Ποια μπορούν να θεωρηθούν τα «συμπτώματα» του συνδρόμου και πώς τα αναγνωρίζουμε στο παιδί μας;

Τα άτομα με Asperger παρουσιάζουν ελλείψεις στους τρεις παρακάτω τομείς :
1. Κοινωνική αλληλεπίδραση
2. Επικοινωνία
3. Παρουσιάζουν Στερεοτυπικές, επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές, δραστηριότητες και ενδιαφέροντα.

Τα χαρακτηριστικά αυτά και ο βαθμός εμφάνισης τους διαφέρουν από άτομο σε άτομο. Πιο συγκεκριμένα:

Ανάπτυξη Λόγου

  •  Δεν εμφανίζουν σημαντική καθυστέρηση στο λόγο ως την ηλικία των 3 ετών
  •  Έχουν την τάση είτε να φλυαρούν είτε να αποφεύγουν τη συνομιλία
  •  Χρησιμοποιούν ιδιότυπο λόγο
  •  Χρησιμοποιούν επαναληπτικό λόγο
  •  Συζητούν με τρόπο που μπορεί να χαρακτηριστεί ως στείρος, επιτηδευμένος ή αδέξιος
  •  Παρουσιάζουν λεκτικές στερεοτυπίες
  •  Παρουσιάζουν ιδιομορφίες στην προσωδία του λόγου
  •  Εστιάζονται συνήθως με εμμονή σε περιορισμένα θέματα συζήτησης

Κοινωνικές και Συναισθηματικές Εκδηλώσεις

  •  Δείχνουν ενδιαφέρον για τους ανθρώπους
  •  Αποφεύγουν συχνά τις κοινωνικές συναλλαγές με συνομήλικα ή μικρότερα παιδιά
  •  Δεν χρησιμοποιούν κοινωνικού τύπου χειρονομίες, όπως τη χειραψία
  •  Γενικά, η κοινωνική τους συμπεριφορά χαρακτηρίζεται ως αδέξια και περιορισμένη
  •  Δεν εκδηλώνουν τα συναισθήματά τους
  •  Δεν κατανοούν και δεν ανταποκρίνονται στα συναισθήματα των άλλων. Έχουν περιορισμένη βλεμματική επαφή.

Γενικές Γνωσιακές Λειτουργίες

  •  Δεν παρουσιάζουν νοητική καθυστέρηση
  •  Δεν παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες Κινητικές Λειτουργίες
  •  Παρουσιάζουν δυσκαμψία
  •  Παρουσιάζουν γραφοκινητικές δυσκολίες
  •  Δεν έχουν επιδεξιότητα στα χέρια
  •  Παρουσιάζουν αδεξιότητα στην αδρή και τη λεπτή κινητικότητα

Αυτοεξυπηρέτηση

  •  Αναπτύσσουν φυσιολογικά τις δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης

Γενική Συμπεριφορά

  •  Παρουσιάζουν ανυπακοή
  •  Αντιδρούν αρνητικά σε περιβαλλοντικές αλλαγές
  •  Εκδηλώνουν αυξημένο άγχος
  •  Έχουν περιορισμένα ενδιαφέροντα

Ιδιαίτερες Ικανότητες

  •  Παρουσιάζουν άριστη ικανότητα απομνημόνευσης και παπαγαλίας
  •  Έχουν υψηλή αριθμητική ικανότητα
  •  Παρουσιάζουν υπερλεξία
  •  Έχουν έφεση στη χρήση περίπλοκων μηχανισμών
  •  Έχουν ιδιαίτερη επιδεξιότητα σε παζλ και περίπλοκες κατασκευές


•Σε ποια ηλικία μπορεί και πρέπει να γίνεται έγκαιρη διάγνωση; Πώς αντιμετωπίζεται;

Επειδή η εμφάνιση των χαρακτηριστικών του συνδρόμου Asperger διαφέρει σημαντικά από άτομο σε άτομο, η διάγνωση είναι δύσκολη. Το σύνδρομο Asperger μπορεί να διαγνωσθεί αργότερα απ’ ότι ο αυτισμός στα παιδιά , δηλαδή μετά τα 3 έτη, και κάποια χαρακτηριστικά του μπορεί να μην διαγνωσθούν παρά μετά την ενηλικίωση. Συνήθως επίσημη διάγνωση μπορεί να γίνει από ψυχιάτρους ή κλινικούς ψυχολόγους.
Μετά όμως από το διαγνωστικό κομμάτι, έρχεται να μας απασχολήσει το θεραπευτικό. Μια διεπιστημονική ομάδα, η οποία αποτελείται συνήθως από παιδοψυχολόγο, λογοθεραπευτή, εργοθεραπευτή και ειδικό παιδαγωγό, είναι υπεύθυνη να οργανώσει ένα θεραπευτικό πρόγραμμα, προσαρμοσμένο στις ανάγκες του κάθε ατόμου.

•Ποια είναι η καθημερινότητα ενός παιδιού που αντιμετωπίζει αυτή την διαταραχή στο σχολείο, στην οικογένεια και σε άλλες πτυχές της ζωής του; Ως ποιο βαθμό μπορεί να εξασφαλίσει μια ικανοποιητική ποιότητα ζωής;

Μελετώντας λίγο τη συμπτωματολογία του συνδρόμου, μπορούμε να φανταστούμε την καθημερινότητα ενός ατόμου που πάσχει από αυτό. Συγκεκριμένα , ένα άτομο με Σύνδρομο Asperger, επιδιώκει την κοινωνική επαφή, αλλά εμφανίζει αδεξιότητα στην προσέγγιση των άλλων. Επίσης, δυσκολεύεται στη δημιουργία, καθώς και διατήρηση φιλικών σχέσεων συνήθως έχουν ένα καλό φίλο μόνο . Όσον αφορά τον προφορικό τους λόγο, παρουσιάζει ευχέρεια, απλά συνήθως είναι μονότονος, με ¨επίσημες¨ λέξεις , στοιχείο που κάνει την επικοινωνία του ατόμου ακόμα πιο δύσκολη. Επιπρόσθετα, παρουσιάζουν επαναλαμβανόμενα θέματα στο παιχνίδι τους, σε ιστορίες ή στην τέχνη. Έχουν άριστη ικανότητα απομνημόνευσης πληροφοριών, ιδιαίτερη επιδεξιότητα σε παζλ ή στο σκάκι, υψηλή αριθμητική ικανότητα και έφεση στη σύνθεση μουσικής. Τα άτομα με Σύνδρομο Asperger μπορούν να εξασφαλίσουν μια ικανοποιητική ποιότητα ζωής, ευκολότερα από αυτά που ανήκουν στο υπόλοιπο αυτιστικό Φάσμα, τόσο ώστε κάποιες φορές να μη γίνεται καθόλου αντιληπτή η διαταραχή του.
 

Στον Περπατούλη απάντησε...

η κα Ζερβού Ελένη
Λογοθεραπεύτρια
Κατ’ οίκον συνεδρίες
6943818867
e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
website: facebook: https://www.facebook.com/Zervou.logotherapia
 
 
 

Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies ώστε να παρέχει στους χρήστες της την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης. Χρησιμοποιώντας την ιστοσελίδα μας συμφωνείτε με τη χρήση των εν λόγω cookies. Περισσότερα X

Ρωτήστε τον Περπατούλη...!

Newsletter